Persbericht: Vergunningverlening woningbouw piekt in oktober

19 december 2018, ’s-Hertogenbosch – Een belangrijke veronderstelling onder de meest recente woningbouwprognoses van marktonderzoeksbureau Buildsight komt uit.

Sinds afgelopen zomer wijst Michel van Eekert van Buildsight al op de gevolgen van de invoering van het aardgasvrij bouwen per 1 juli van dit jaar voor de vergunningverlening ten behoeve van de bouw van nieuwe woningen. Dit zou volgens Buildsight gaan zorgen voor schommelingen in het aantal vergunde nieuw te bouwen woningen, maar geen directe gevolgen hebben voor de voortgang van de woningbouwproductie. Daarom liet Buildsight, in tegenstelling tot andere berichten in de media, vorige week nog weten geen krimp te voorzien in de woningbouw.

Nu het Centraal Bureau voor de Statistiek deze week voorlopige gegevens publiceerde over de vergunningverlening voor nieuw te bouwen woningen in oktober, blijkt er inderdaad sprake te zijn van schommelingen. Met uitzondering van juni nam dit aantal sinds maart af, maar in oktober werd de bouw van 9.371 nieuwe woningen vergund. Dat zijn er bijna 2.800 meer dan in oktober van 2017. Bovendien is dit het hoogste aantal vergunde nieuw te bouwen woningen in oktober in meer dan 20 jaar. “We staan natuurlijk achter onze prognoses, maar het is altijd fijn als ze bevestigd worden door het CBS”, concludeert Van Eekert.

info@buildsight .nl

Google Maps

Sitemap

SITEMAP Over Buildsight Wat doet Buildsight? Wie is Buildsight? Buildsight werkt voor Producten & Diensten Marktinformatie Renovatie Marktinformatie Nieuwbouw Marktonderzoek Lezingen & presentaties Buildsight Monthly Nieuws Bouwproject van de maand Updates Persberichten Blog Contact BSX Internationaal Inlog klanten